Ilmatieteen laitos, FMI
Erik Palménin Aukio 1 PL 503 00101 Helsinki TEL: 029 539 1000 (vaihde) FAX: NIL E-mail: kirjaamo@fmi.fi AFS: EFKLYMYX Internet: www.ilmatieteenlaitos.fi/ilmailu |
Sääpalvelu perustuu pääosin asetuksen (EU) 2017/373 liitteeseen Part-MET. Palvelussa hyödynnetään lisäksi seuraavia ICAO:n dokumentteja:
|
|
Merkittävät eroavuudet ICAO-normeihin ja -suosituksiin on annettu osassa GEN 1.7.
|
Ilmatieteen laitoksen lentosääpalvelussa käytettävät AltMoCit (vaihtoehtoiset vaatimusten täyttämisen menetelmät) on listattu EASA:n sivuilla. Tarkempaa tietoa:
ilmailu@fmi.fi
|
Sääpalvelua annetaan Helsingin lentotiedotusalueella (HELSINKI FIR).
Lentopaikoille tarjottava sääpalvelu rajautuu ainoastaan Ilmailulain määritelmän mukaisille lentoasemille. Valvomattomien lentopaikkojen mahdollisten säätietojen järjestämisestä vastaa ao. lentopaikan pitäjä. |
Automaattisia havaintoja tehdään lähes kaikilla lentoasemilla joko ympäri vuorokauden tai osan ajasta, ainoastaan Helsinki-Vantaalla kaikki havaintosanomat tehdään manuaalisesti.
|
Automaattisissa havainnoissa käytetään lisäantureita jäätämisen arviointiin ja ukkosen havainnointiin. Pilvihavaintoja täydennetään tutkahavaintoihin perustuvalla CB-tiedolla.
|
Teknisistä rajoituksista johtuen automaattinen havaintojärjestelmä ei kuitenkaan kykene luotettavasti havaitsemaan esim. kaikkia jäätäviä sääoloja.
|
Automaattinen säähavaintojärjestelmä ei kykene havaitsemaan vallitsevaa säätä, pilvisyyttä ja näkyvyyttä yhtä edustavasti kuin säähavainnoitsija. Lentäjiä kehotetaan ottamaan tämä huomioon kyseisen säätiedon käytössä.
|
Ilma-alusten antamat ilmoitukset lentoonlähdön ja / tai laskeutumisen aikana kohdatusta tuuliväänteestä liitetään ao. lentopaikan METAR-sanoman loppuun. AUTO METAR ei sisällä tuuliväänne-tietoja.
|
Koska METAR-sanomat tehdään Suomessa puolen tunnin välein, SPECI-sanomia ei julkaista.
|
ATIS-tiedotteeseen sisällytettäviä SPECIAL-sanomia ei tehdä Suomessa tuulen eikä kiitotienäkyvyyden (RVR) muutoksista. Kansainvälisen käytännön mukaisesti myöskään QNH-muutoksesta ei tehdä SPECIAL-sanomia (pois lukien Helsinki-Vantaa).
|
Huomioitavaa on, että lennonsuunnittelua varten julkaistavien METAR-sanomien sisältö poikkeaa toisinaan merkittävästi operointiin tarkoitetuista paikallissanomista (MET REPORT ja SPECIAL) sekä lennonjohdon välittämästä reaaliaikaisesta havaintotiedosta, mm. erilaisten tuulikeskiarvojen vuoksi.
|
|
|
1) Enontekiön (EFET) ja Mikkelin (EFMI) lentoasemilla kiitotienäkyvyyshavainto tehdään mittalaitteella vain toisesta päästä kiitotietä. Tarvittaessa toisen pään RVR-mittaus tehdään silmämääräisesti lennonjohdon aukioloaikoina.
2) Manuaalihavainnot ATS-elimen aukioloaikoina, muutoin automaattisesti. 3) EFJY, EFRO, EFTP ja EFUT manuaalihavaintoja pääosin virka-aikaan kesätaukoa lukuun ottamatta. 4) Ilmastotilastot: www.ilmatieteenlaitos.fi/ilmailu |
Ilmatieteen laitos vastaa sääasiakirjojen laatimisesta ja jakelusta. Globaalit säätiedot ja asiakirjat ovat saatavilla OPMET-sääpankkien lisäksi ns. self-briefing -palveluna
www.ilmailusaa.fi-sivustolla. Sivustolla esitetään Fennoskandian alueelta myös muita säätietoja, kuten tutka- ja satelliittianimaatiot. Lisäksi sivustolla on Pohjoismainen SWC-kartta ja LLF-alue-ennuste. Sivustolla on saatavilla myös useita käyttäjäoppaita ja muuta tukimateriaalia.
|
Sääneuvontaa on saatavilla ympäri vuorokauden päivystävältä lentosäämeteorologilta:
Lento- ja sotilassää TEL 0600 9 3808 *) *) Maksullinen numero |
Lentoasemien ilmastotiedot ovat saatavilla osoitteesta
www.ilmatieteenlaitos.fi/ilmailu
|
Lentosäävalvontakeskuksena toimii Lento- ja sotilassää Etelä.
|
Lento- ja sotilassää Etelän lisäksi ennustepalvelua ilmailulle tuottaa Lento- ja sotilassää Pohjoinen.
|
Kunkin lentoaseman AD 2.11 -taulukossa kuvataan vastuunjako näiden kahden toimipisteen välillä.
|
Huom. Edellä mainituista lentopaikan sääpalveluasemista käytetään kohdassa AD 2.11 seuraavia lyhenteitä: LEN Etelä ja LEN Pohjoinen.
|
Lentopaikka- ja laskeutumisennusteet
|
Suomessa myös pitkät lentopaikkaennusteet (24 HR TAF) julkaistaan kolmen tunnin välein. Pitkiä ennusteita tehdään seuraaville lentoasemille: Helsinki-Vantaa (EFHK), Jyväskylä (EFJY), Kuopio (EFKU), Oulu (EFOU), Rovaniemi (EFRO), Tampere-Pirkkala (EFTP), Turku (EFTU) ja Vaasa (EFVA).
|
Muille lentoasemille tehdään paikallisen ATS-elimen tilauksesta enintään 9 tunnin mittaisia TAF-ennusteita, minimissään TAF-ennusteen kesto on 3 tuntia.
|
TREND-laskeutumisennuste tehdään ainoastaan Helsinki-Vantaalle (EFHK).
|
Reittisää
|
Reittisäätiedot annetaan merkittävän sään karttoina (SIGWX), ja yläkarttaennusteina (tuuli ja lämpötila). Em. ennustekartat laatii WAFC London, globaaleja karttoja myös WAFC Washington.
|
Suomeen ja lähimaihin suuntautuvia lentoja varten Lento ja -sotilassää Etelä laatii NAMCON-yhteistyönä Ruotsin (SMHI), Norjan (MET Norway) ja Tanskan (DMI) ilmatieteen laitosten kanssa Skandinavian SWC ja tuuli / lämpötilakarttoja. Kartat laaditaan neljä kertaa vuorokaudessa (0000 UTC, 0600 UTC, 1200 UTC ja 1800 UTC). Karttojen julkaisusta vastaavat vuorollaan Ilmatieteen laitos (FMI) ja SMHI.
|
VFR-lentoja varten tuotettavat LLF-alue-ennusteet (low-level forecast) koostuvat graafisesta karttatuotteesta sekä tekstimuotoisesta ennusteesta. LLF-alue-ennusteita laativat molemmat toimipisteet. Alueet on esitetty METEOROLOGICAL SERVICES -kartalla, ks. ENR 6.5 - 1.
|
Alue-ennusteet laaditaan päivittäin 0455 UTC (0355 UTC), 0855 UTC (0755 UTC) ja 1255 UTC (1155 UTC). Ennusteiden voimassaoloaika on 8 tuntia. LLF-alue-ennusteet julkaistaan
ilmailusaa.fi- ja
northavimet.com -portaaleissa.
|
Avaruussää
|
Suomi vastaa globaalin avaruussääpalvelun (SWX) tuottamisesta PECASUS-konsortiossa, joka on yksi neljästä globaalista avaruussääkeskuksesta (SWXC). Avaruussääsanomat (Space Weather Advisory) laaditaan ja viestitetään ilmailun viestiverkkoon tilanteissa, joissa aurinko aiheuttaa kohtalaisia tai vakavia häiriöitä HF- tai satelliittiyhteyksille, satelliittipaikannukseen tai säteilyn lisääntymistä reittilentokorkeuksilla.
Lisätietoa palvelusta: www.pecasus.org. |
SWIM-sääpalvelut
|
Ilmatieteen laitos tuottaa SWIM-palveluna ns. talvisäätuotteita koko Euroopan alueelle. Talvisäätuotteet ovat saatavilla sekä pistemäisenä tietona esimerkiksi tietylle lentoasemalle että ns. hilatietona. Kaikki eurooppalaiset SWIM-palvelut löytyvät SWIM-rekisteristä:
https://eur-registry.swim.aero
|
Lentosääpalvelua koskeva palaute ja tiedustelut osoitetaan Ilmatieteen laitokselle (ilmailu@fmi.fi).
|
NIL
|
Ohjaajalta odotetaan sääilmoituksia kansainvälisen käytännön mukaisesti, erityisesti silloin, kun lennolla kohdataan sellaisia sääilmiöitä, joita ei ole ennustettu tai joista ei ole varoitettu.
|
Ohjaajien odotetaan välittävän ilmoitukset lähimmälle ATS-elimelle. Saadun ilmoituksen perusteella Ilmatieteen laitos laatii joko ARS (special air-report) - tai WXREP-sanoman.
|
WXREP on kansallinen sanoma, joka julkaistaan, mikäli ARS-sanoman kriteerit eivät täyty.
|
VOLMET-lähetyksiä ei ole saatavilla.
|
SIGMET-sanomat julkaistaan mm. sivustolla www.ilmailusaa.fi ja www.northavimet.com, jossa SIGMET-alue esitetään myös kuvamuodossa. Huom. SIGMET-sanomassa mahdollisesti olevalla lyhenteellä ”TEST” tai ”EXER” viitataan testi- tai harjoitussanomaan. Näitä sanomia ei ole tarkoitettu käytettäväksi operatiiviseen päätöksentekoon. |
NIL
|